Monday, 8 August 2011

Agar-agar MILO


Bahan (Lapisan Coklat)
  • 8 gm agar-agar tali (strand) - basuh dan toskan
  • 1 3/4 cawan air (akak letak hampir2 2 cawan)
  • 1/3 cawan gula
  • 3/4 cawan serbuk Milo
Cara-Cara:-
  1. Masak agar-agar bersama air hingga agar2 larut. Masukkan gula dan milo, kacau perlahan hingga gula larut. Tapiskan.
  2. Tuangkan aduna ke dalam loyang empat segi 20 x 20 cm ataupun dalam acuan yang dikehendaki. Biarkan beku sebentar.
  3. Kemudian cakar sedikit permukaan lapisan coklat dengan garfu dan bolehlah dituangkan lapisan susu nnt.
Bahan Lapisan Susu:-
  • 10 gm agar-agar tali (basuh dan toskan)
  • 1 1/2 cawan air (akak lebihkan jadi 1 3/4 cawan)
  • 1/2 cawan gula
  • 1 cawan susu sejat Ideal/Carnation
  • beberapa titis esen vanila
Cara-Cara:-
  1. Masak agar-agar dengan air hingga agar-agar larut.
  2. Masukkan gual an kacau sebati hingga gula larut. Tapiskan.
  3. Masukkan susu sejat dan esen vanila.
  4. Dengan perlahan-lahan, tuangkan adunan ke atas lapisan coklat tadi. Letak dalam fridge dan hidangan sejuk2.
sumber :  http://ummizaihadi-homesweethome.blogspot.com/2010/07/agar-agar-milo.html

Puding Roti Berlapis Koktel


BAHAN-BAHANNYA:
 
PUDING:
  • 8 - 10 keping roti - dibuang kulit tepi
  • 80 gm mentega
  • 50 gm kismis
  • 100 gm buah pic
  • 100 gm buah koktel
  • 50 gm gula kastor
  • 3 biji telur
  • 3 cawan susu segar
SOS KASTAD:
  • 1 tin susu cair
  • 2 s/b tepung kastad
  • 2 s/b gula
  • Sedikit pewarna oren
CARA-CARANYA:
 
PUDING:
  • Roti dipotong kepada 3 segi kecil.
  • Susun roti dalam bekas bersesuaian yang telah disapu sedikit mentega, taburkan kismis, fruit cocktail, buah pic dan sebahagian daripada gula.
  • Lebihan roti pula disapu dengan mentega pada kedua-dua bahagian roti.
  • Susun di atas buahan tadi dan taburkan lebihan gula.
  • Didalam bekas yang lain, pukul telur dan susu segar, kemudian tuang kedalam loyang perlahan-lahan.
  • Rehatkan selama 30 minit, kemudian baru dibakar selama 30 minit pada suhu 190c.
  • Bila puding masak, biarkan sejuk barulah dipotong.
SOS KASTAD:
  • Masukkan kesemua bahan dalam periuk dan masak diatas api sederhana sambil dikacau sehingga mendidih dan nampak pekat, angkat dan sejukkan.
  • Tuang atas puding yang telah dipotong dan hidangkan.
sumber : http://inachomel.blogspot.com/2011/02/pudding-roti-berlapis-koktel.html

Puding Susu Koktel


BAHAN-BAHANNYA :-)
1 paket serbuk agar-agar (11 gm)
2 biji telor
4 cawan air
1/2 tin susu cair
1 camca teh esen vanilla (resipi asal tak letak)
1 cawan gula pasir
2 - 3 sudu besar tepung kastad
1 tin fruit cocktail (mat guna nenas dalam tin ajee)

Cara-Cara:-
  1. Masak agar-agar dengan air dan gula hingga larut. Sementara itu, pukul telor, esen vanilla dan campurkan tepung kastad. Kacau rata dan ketepikan.
  2. Bila campuran agar-agar telah larut, masukkan susu cair dan biarkan mendidih. Masukkan campuran telor dan tepung kastad. Masukkan fruit cocktail dan kacau sebentar.
  3. Tutup api. Tuangkan ke dalam loyang pilihan yang telah dibasahkan terlebih dahulu. Sejukkan dan hidang.

sumber : http://www.tiffinbiru.com/2008/08/pudding-susu-koktel.html

Puding Cendol


PUDING CENDOL CHEF HANIELIZA
Bahan-bahan:-
  • 1/2 paket agar2 [20 gm]
  • 3 gelas air (akak letak 3 1/2 mug)
  • 1 cawan gula
  • 1 cawan susu cair (*akak guna Ideal Nestle)
  • 2 cawan cendul
  • 1 cawan gula merah
Cara-Cara:-
  1. Rebuskan agar dengan air sehingga mendidih.
  2. Masukkan gula dan biarkan mendidih lagi. Tapiskan.
  3. Bahagikan adunan pada 3 bahagian.
  4. Bahagian 1/3 itu dipanaskan dan masukkan gula merah. Kacau rata dn biarkan mendidih dan tapis.
  5. Masukkan sedikit dalam acuan dan biarkan agak keras tetapi jangan ekras sangat nanti adunan tidak melekat.
  6. 2 bahagian lagi dipanaskan dan masukkan susu cair dan cendul.
  7. Kacau rata dan tuangkan perlahan2 atas adunan gula merah dan sejukkan.
  8. Hidangkan.
sumber : http://zeemabakery.blogspot.com/

Puding Trifle

BAHAN-BAHAN :

1 ketul swiss roll (apa2 perisa pn bole tp pandan lg sedap)
1 tin buah koktail (asingkan buah dan airnyer)
1 kotak jeli segera perasa strawberry/rasberry (sy guna brand Nona)
1 tin susu cair
2 gelas air
6 sudu tpg kastard
6 sudu gula
sedikit esen vanilla

CARA-CARA :

1. Potong swiss roll dan susun dlm bekas
2. Basah2 kan swiss roll dgn air koktail dan letak buah koktail sket.
3. Campur semua susu cair, air, tpg kastard, gula n esen vanilla. Masak atas api yg agak sederhana.  Perlu di kacau tanpa henti utk elakkan kastard berketul.
4. Bila kastard dah masak, tuangkan atas susunan swiss roll td. Letakkan lapisan koktail lg sekali.
5. Masakkan jeli segera (ikut je arahan kat kotak) dan tuangkan. Tunggu sejuk dan simpan dlm peti ais.

* Boleh buat dlm cup kecil2 utk mudahkan anak2 nak makan..

sumber : http://idascooking.blogspot.com/2010/09/puding-trifle.html

Puding Roti Marble

Bahan-bahan ( satu loyang )

  • 4 keping roti- ciklinn buat 6 keping
  • 2 biji telur
  • 1/2 cawan susu pekat
  • 170ml susu cair
  • 8gram serbuk agar2- ni jumpa yg 10gm jerk. so humban jer 10gm... hihihih
  • 1/2 cawan gula - bleh kurangkn- kalau suka manis leh lebihkn sikit..
  • 2 sudu besar butter/marjerin (cairkan)
  • 31/2 cawan air = hana guna cwn biasa 230ml.
  • 2 sudu besar serbuk koko (bleh juga guna choc emulco)

Cara-cara

  1. Didihkan 3 cwn air,serbuk agar2 n gula ke dalam periuk.
  2. Blend roti,telur,susu pekat, susu cair dan balance air tadi (1/2 cwn). Kemudian masukkan dalam periuk agar2 yg sudah didih td.
  3. Masukkan butter/marjerin dan kacau rata sampai mendidih. matikan api.
  4. Bahagi kepada 2. satu adunan biarkan warna asal. dan satu adunan masukkan serbuk koko@choc emulco. kacau cepat2 dan sebati hingga serbuk koko tidak berketul2!
  5. Tuang ke dalam loyang secara berselang seli. sesenduk adunan asal kemudian sesenduk lagi adunan coklat. ulang hingga habis! ketika melapis@me'marble'kan hendaklah dengan CEPAT sbb puding@agar2 nih mudah sejuk@membeku.
  6. Dah siap bolehlah di simpan di dalam peti sejuk sekurang2nya sejam. Enak dmakan ketika sejuk! 

sumber :  http://www.ciklinn.com/2011/08/resepi-puding-roti-marble.html 

Puding Jagung



BAHAN-BAHAN :

1 cawan tepung castard
1 setengah cawan santan
2 cawan air
3/4 cawan gula
1 tin jagung manis
Acuan secukupnya


CARA MEMASAK :

Campurkan tepung kastad, gula, jagung , santan dan air.

Kacau semua bahan sehingga menjadi pekat dan berkilat di atas api yang sederhana hingga cukup sebati dan masak .

Masukkan adunan puding ni ke dalam acuan atau loyang dan biarkan sejuk .

sumber : http://resepisedap-nennie.blogspot.com/2011/05/puding-jagung.html